بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس

سامانه مودیان مالیاتی چیست ؟

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین است که به منظور تسهیل در اخذ مالیات از مودیان همچنین شفافیت نظام مالیاتی با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مؤدیان مالیاتی راه‌اندازی شده است . سامانه مودیان مالیاتی در ایران در سال ۱۳۹۶ (2017-2018) به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و پس از طی فرآیندهای لازم، در سال ۱۳۹۸ (2019-2020) به صورت رسمی و به منظور ثبت نام و ارائه اطلاعات موسسات غیرانتفاعی در سراسر کشور، به بهره‌برداری رسید. این سامانه توسط سازمان امور مالیاتی کشور تحت نظارت و با همکاری سازمان امور مالیاتی استان‌ها و شهرستان‌ها اداره می‌شود.

تاریخ اجرای قانون سامانه مؤدیان

با توجه به قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، قانون سامانه مؤدیان به صورت هم‌زمان برای همه شرکت‌ها الزامی نمی‌شود؛ شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیتشان به چند دسته تقسیم شدند که هر یک از آنها در تاریخ خاصی باید در سامانه مؤدیان ثبت نام و صورت حساب الکترونیکی صادر کنند.

جرائم عدم اجرای قانون سامانه مؤدیان

عدم اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یک جرم در قانون جرایم مالیاتی ایران تلقی می‌شود و با توجه به نوع و شدت تخلف، مجازات‌های مختلفی برای آن تعیین می‌شود. در زیر به برخی از مجازات‌های ممکن برای عدم اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی اشاره می‌کنیم

1-پرداخت جریمه: افرادی که به هر دلیلی از اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی پرهیز کنند، ممکن است به دلیل عدم ارائه اطلاعات مالیاتی و عدم اجرای وظایف مالیاتی، جریمه‌ای پرداخت کنند. مبلغ این جریمه بسته به شدت تخلف و میزان تأخیر در اجرای وظایف مالیاتی متغیر است

2-پرداخت مالیات و عوارض تأخیری: عدم اجرای وظایف مالیاتی و عدم ارائه اطلاعات مالیاتی ممکن است باعث شود که افراد موظف به پرداخت مالیات و عوارض تأخیری شوند. مبلغ این مالیات و عوارض تأخیری بسته به نوع شغل و درآمد هر فرد متفاوت است

3-محاکمه قضایی: در صورتی که تخلفات مالیاتی به حدی جدی و شدید باشند، ممکن است به محاکمه قضایی برسند و افراد متخلف ممکن است با مجازات‌هایی مانند حبس و پرداخت جریمه مواجه شوند.

به طور کلی، عدم اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند عواقب جدی برای افراد متخلف داشته باشد. لذا، بهترین راه برای افراد و موسسات غیرانتفاعی این است که به صورت دقیق و به موقع وظایف مالیاتی خود را انجام داده و از ارائه اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی استفاده کنند.

ثبت نام در نظام مالیاتی:
1- ابتدا به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید .

2- بر روی گزینه “سامانه مودیان” کلیک کنید.

3- در صفحه ورود به سامانه، گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

4- فرم ثبت نام را با دقت تکمیل کنید. اطلاعاتی که در فرم ثبت نام درخواست می‌شود، شامل اطلاعات موسسه، اطلاعات تماس، اطلاعات مالیاتی و مشخصات مدیر عامل می‌باشد.

5- پس از تکمیل فرم ثبت نام، بر روی دکمه “ثبت” کلیک کنید.

6- پس از ثبت نام، لینک فعال سازی به ایمیل و شماره همراهی که در فرم ثبت نام وارد کرده‌اید، برای شما ارسال خواهد شد. برای تأیید ثبت نام، باید بر روی لینک ارسال شده به ایمیل و یا کد ارسال شده به شماره همراه کلیک کنید.

7- پس از تأیید ثبت نام، با استفاده از شماره ملی و رمز عبور، وارد سامانه شوید و اطلاعات مربوط به موسسه خود را به‌روزرسانی کنید.

8- توجه داشته باشید که برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، باید به عنوان مدیر عامل یا نماینده موسسه، دارای کد ملی باشید و همچنین باید به دقت اطلاعات مربوط به موسسه و اطلاعات مالیاتی را در فرم ثبت نام وارد کنید.

چطور صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

پس از ثبت نام در سامانه مودیان، شما آماده ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی هستید. برای اینکه بتوانید صورتحساب خودتان را به سازمان ارسال کنید می توانید از 3 روش استفاده کنید :

1. ارسال مستقیم توسط مؤدی(از طریق نرم افزار حسابداری)

2. ارسال توسط شرکت های معتمد

3. ارسال توسط سامانه های دولتی

برای استفاده از روش اول، شما به راحتی می توانیداز طریق نرم افزار مدیریت آموزش شاهوار تمامی صورتحساب های الکترونیکی خودتان را به صورت روزانه برای سامانه مؤدیان ارسال کنید. نرم افزار شاهوار امکان انتخاب دلخواه اسناد و فاکتورها و همچنین دریافت استعلام اسناد ثبت شده و پیگیری اسناد ثبت شده را برای ارسال سامانه مودیان برای تمامی مراکز آموزشی فراهم نموده است.

 

سپاس از زمانی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید

تیم نرم افزاری شاهوار

نویسنده

admin

دیدگاه (5)

  1. ذاکرانی
    15 آبان , 1402 پاسخ

    درود بر تیم شاهوار
    ما برای مجموعه این ماژول را فعال کردیم و خیلی راضی هستیم.
    از شما بابت راهنمایی ها و پشتیبانی هایتان ممنونیم

    • admin
      16 آبان , 1402 پاسخ

      جناب زاکرانی عزیز خدمت‌رسانی به شما باعث افتخار ماست و امیدواریم در حد توقعاتتان ظاهر شده باشیم.🌹

  2. مهدی محمدیان
    29 آبان , 1402 پاسخ

    بسیار عالی بود
    سپاس از شما بابت مطالب مفیدی که در سایت قرار می دهید🌹

  3. سیاوش شمیرانی
    7 آذر , 1402 پاسخ

    سلام سپاس از مقاله مفید بود . آیا امکان دریافت دمو سامانه مودیان قبل از خرید وجود دارد؟ و سوال دیگم این هست آیا امکان پیگیری از طریق سامانه شما وجود داره یا باید از طریق سایت مالیاتی tax پیگیری کنیم؟ در مقاله دیگر شما که درباره امکانات سامانه مودیان نوشته بودید ارسال صورتحساب های نوع اول و دوم تفاوت صورت حساب نوع اول با صورت حساب نوع دوم در چیه؟

    • admin
      11 آذر , 1402 پاسخ

      با سلام
      ممنون از زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف کردین.
      نحوه ثبت و ارسال فاکتورها به سامانه مودیان مالیاتی به دو صورت می باشد، در نوع اول فاکتورها نیاز به ثبت مشخصات فروشنده به صورت حقیقی، حقوقی، مشارکت مدنی و یا اتباع خراجی می باشد که در این نوع فاکتور می بایست مشخصات مورد نیاز را برحسب نوع خریدار باید در فاکتور ثبت شود اما در فاکتور نوع دوم نیاز به ثبت مشخصات خریدار نیست و صرفا ثبت و ارسال اقلام فاکتور مور توجه می باشد.
      همچنین بعد از ثبت فاکتورها در سامانه مالیاتی شاهوار و ارسال آنها به سامانه مودیان مالیاتی، کد پیگیری فاکتور ارسالی در سامانه مودیان مالیاتی دریافت و روی فاکتور ارسالی ثبت می گردد و همچنین فاکتور مورد نظر در سامانه مودیان مالیاتی قابل رویت و پیگیری خواهد بود.
      لازم بذکر است که برای اطمینان از کارایی و آشنایی با این سامانه شما می توانید از نسخه دمو این سامانه استفاده نمایید و برای دریافت دمو درخواست خود را از طریق لینک درخواست مشاوره و دمو برای ما ارسال کنید.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 17 =

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید