بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
عمومی

راهکارهای انتخاب درست نرم افزار

نکات مهم و قابل توجه جهت انتخاب یک نرم افزار مناسب

در انتخاب یک نرم افزار خوب نکات زیر حائز اهمیت است.

1. سابقه شرکت ارائه دهنده محصول:

پیشنهاد می کنیم شرکت هایی را برگزینید که بصورت تخصصی روی نرم افزار مدیریت آموزشگاه فعالیت می کنند و دارای سابقه چندین ساله هستند. پس سعی کنید از شرکت رسمی خرید داشته باشید تا طرف حساب شما شخص خاص نباشد بلکه تیمی پایدار باشد.


2. سابقه کارکرد نرم افزار :

معمولا نرم افزارهای نو پا و تازه کار با سفارش یک یا چند مجموعه نوشته شده و شاید در حد رفع احتیاجات همان مراکز ،امکاناتی را فراهم آورند و هنوز به اصطلاح بازاری زیر بار نرفته و امتحان خود را پس نداده باشند. اطمینان به اینگونه نرم افزارها دل شیر می خواهد!
پس نرم افزاری را برگزینید که سابقه کارکرد طولانی داشته باشد و تست های لازم که در بخشهای بعدی بیشتر توضیح می دهیم را سپری کرده و دارای اشکالات کمتری باشد.

3. بررسی امکانات

از بین نرم افزارهای موجود نرم افزاری را انتخاب کنید که حداقل 95% از نیازهایی را که قبلاً مدنظرتان بوده است را برآورده کند، اگر این درصد کمتر باشد بعدها با اضافه شدن نیازهایتان به مشکل خواهید خورد.

4. درخواست دموی حضوری

بر خلاف دمو های اینترنتی و حضوری و یا تلفنی، در دموی حضوری خیلی از مسائل برای شما روشن خواهد شد همچنین چون شخص دمو دهنده مسلط ترین فرد به نرم افزار در شرکت می باشد شما می توانید سطح علمی آن شرکت را بسنجید.

5. سطح دانش تیم پشتیبانی کننده

برخی از شرکت ها تیم پشتیبان جدای از برنامه نویسان دارند که می تواند روند دریافت پشتیبانی شما در چند مرحله زمانبر ختم به برنامه نویسان شود. پس از شرکت هایی خرید کنید که برنامه نویسان؛ خود مسئول پشتیبانی هستند یا حداقل افراد پشتیبان آشنا به برنامه نویسی باشند. (در مبتکران صنعت برنامه نویسان مستقیم پشتیبانی را انجام خواهند داد)

6. در ابتدای امر از شرکت بخواهید این مسائل را برای شما کاملاً روشن و شفاف کنند

1) به چه چیزی گارانتی گفته می شود؟
2) پشتیبانی نرم افزار یعنی چه و چه مواردی را شامل می شود؟
3) خدمات پس از فروش شامل چه مواردی است؟
4) نرم افزار محدودیت تاریخ یا تعداد دارد؟
5) شرایط تمدید پشتیبانی با اتمام قرارداد پشتیبانی اولیه چیست؟
6) آیا شرکت آماده ارائه پشتیبانی موردی هست و شرایط آن چیست؟
7) پشتیبانی در محل ارائه می شود؟
7. ظاهر بین نباشید
عقلتان را پشت چشمتان پنهان نکنید و گول ظواهر را نخورید. ملاک هایی نظیر بزرگی مکان شرکت، تبلیغات بیشتر، حضور گسترده در نمایشگاه ها، رتبه شرکت و سایت پر زرق و برق و نرم افزار با ظاهر زیبا و رنگ بندی های متنوع فقط برای کاربران استفاده کننده جذابیت دارند ولی شما که مدیریت موسسه و آموزشگاه را بر عهده دارید و یا مسوول IT شما باید به نکات فنی و همچنین پوشش احتیاجات بیشتر بها دهید. اگر چند نرم افزار را با امتیاز بالا کنار هم قرار دادید آنوقت به سراغ مسائل بالا بروید.

8 – سرعت نرم افزار

شما هیچ راهی برای ارزیابی سرعت نرم افزار ندارید مگر اینکه از شرکت تولید کننده بخواهید شماره تماس بزرگترین مشتریانش را در اختیار شما قرار دهد و با تماس با مسئول مربوطه از حجم داده ها و همچنین سرعت نرم افزار روی سرور و همچنین کلاینت ها مطلع شوید.

9. قیمت نرم افزار

نرم افزار ها دارای امکانات و قیمیت های متفاوتی هستند. اگر بودجه محدودی را برای خرید نرم افزار کنار گذاشته اید و قیمت برای شما مهم تر از همه چیز است کار شما کمی سخت خواهد بود، چون مجبورید نرم افزاری را برگزینید که با بودجه شما همخوانی داشته باشد نه با نیازهای شما. ولی درصورت داشتن بودجه باز، نرم افزاری را خریداری نمایید که نسبت امکانات ارائه شده در آن به قیمت ، منصفانه و مناسب شما و نیازهای شما باشد.

10. توصیه های فنی :

الف ) مشخصه های کمی (Quantity Specification)
1- سیستم عامل (Operating System)
قبل از خرید حتماً از شرکت بپرسید که نرم افزار با سیستم عامل مورد نظر شما سازگار است یا خیر.
2- محیط و ابزارهای برنامه سازی شما
استفاده از ابزارهای مدرن و قدرتمند هر چند کم ولی در کیفیت نرم افزار بی-تاثیر نیست.
3- بانک اطلاعاتی (Database)
یکی از مهم ترین قسمت های هر نرم افزار (نرم افزارهای مبتنی بر پایگاه داده) نوع بانک آن می باشد. بانک های اطلاعاتی نظیر SQL SERVER و Oracle از بانک های اطلاعاتی مشهور، محبوب و حرفه ای و بانک ACCESS از بانک های اطلاعاتی متوسط برای مصارف معمولی هستند.
4- قابلیت شبکه پذیری
هنگام خرید پیش بینی گسترش کار و توسعه نرم افزار را بدهید و قابلیت شبکه و میزان هزینه به ازای هر کلاینت (Node) را از شرکت مورد نظر سوال کنید. (مبتکران صنعت در تعداد کلاینت های نرم افزار محدودیتی ندارد و رایگان می باشد)
نکته :
شبکه پذیری با تحت وب بودن فرق می کند.
نرم افزار تحت وب به نرم افزاری می گویند که بر روی مرورگر اجرا می شود و معمولاً برای دسترسی بر روی اینترنت به کار می رود مانند سایت های یاهو یا ثبت نام های اینترنتی.
ب ) مشخصه های کیفی (Quality Specification)

در میزان کیفیت نرم افزار فقط 2 عامل طراحی و ساخت وجود دارد که اگر ضریب هر کدام را 50% در نظر بگیریم
بخش طراحی که شامل الگوریتمها میباشد هرگز توسط مصرف کننده قابل رویت و ارزیابی نیست پس کاربر هرگز نمیتواند به کیفیت واقعی نرم افزار پی ببرد
ولی در عمل ، استفاده از نرم افزار مسائل را تا حدود زیادی روشن میکند
مواردی از قبیل
عدم داشتن خطا در نرم افزار
عدم مغایرت در خروجی یا گزارشات
سادگی و عدم پیچیدگی نرم افزار
ظاهر و فرمهای نرم افزار
گزارشات و خروجی ها
داشتن راهنمای نرم افزار و از این قبیل… را میتوان از موارد کیفی نرم افزار دانست

11. یکپارچگی:

سعی کنید نیاز ها رایکپارچه ببینید و نرم افزاری انتخاب کنید که این نیاز ها را در خود جای دهد حتی الامکان از خرید چند نرم افزار جزیره ای اجتناب کنید.

12.ارتقا نرم افزار:

حتی المکان از انتخاب نرم افزار بدون ارتقا و از رده خارج از لحاظ تکنولوژی پرهیز کنید چون به مرور زمان نیاز های جدیدی برای شما حادث میگردد. نرم افزاری که پشتیبانی قوی و بروز رسانی مستمر داشته باشد می تواند تا چندین سال نیاز های شما را مرتفع نموده و لزومی به تعویض نرم افزار نداشته باشید.

نتیجه گیری

خرید یک نرم افزار یعنی شروع رابطه مبتنی بر اعتماد
پس در نهایت به شرکتی اعتماد کنید که قبل از هر چیز صداقت را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

سپاس از زمانی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید

نویسنده

admin

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید